Eipä olisi vielä muutama kuukausi sitten uskonut missä tilanteessa nyt olemme! Moni on varmaan minun laillani miettinyt milloin herään tästä unesta. Tämä ei voi olla totta! Mutta vaikka kuinka yritän nipistää itseäni, niin uskottava se nyt on. Tässä ollaan nyt. Yhdessä. Kaikki. Jokainen maa.

Ainakaan emme joudu kestämään tätä yksin!

       Sinä et ole yksin!

Tässä muutamia omia selviytymisajatuksiani. Olisipa mukava kuulla omasi! Mikä sinua auttaa jaksamaan?

hypnoosi,tampere, etäterapia, vastaanotto etänä

Luonto terapeutti

1. Luota, että tämä on vaihe, joka menee ohi. Puhelinta ja uutisia ei kannata tutkia kokoajan. Voit myös hyvällä omalla tunnolla elää elämääsi niin normaalilla tavalla kuin se on mahdollista. Tee asioita, jotka rauhottavat mieltäsi ja tekevät sinulle hyvää.

2.Ajattele maailman meriä, eläimiä, kaloja. Ajattele luontoäitiä ja maailman metsiä. Maailmassa on aina tullut suuria mullistuksia, kun me ihmiset olemme ääliöitä! Äiti luonto hoitaa ilmastoasiat kuntoon. Autot. lentokoneen ja laivat ovat hiljenneet.

3. Huomio miten tämä vaikuttaa vuorovaikutustesi ja kontaktiesi laatuun. Vaikka vuorovaikutusta olisi vähän, se on entistä syvempää. Tämä aika saattaa auttaa meitä olemaan enemmän läsnä ja kuunnella syvemmin niin itseämme kuin muita.

4. Maailmastamme ja elämästämme tulee häviämään nyt ne asiat, joilla ei ole enää merkitystä. Suursiivous kertaheitolla! Se ei varmasti ole pelkästään huono asia!

5. Kyseenalalaista ajatuksesi. Huomio milloin ajatuksesi on katastrofinhakuista ja ylimitoitettua. Kun yliajattelu ja pelot ottavat vallan, Kirjoita pelkosi ylös. Kysy itseltäsi jokaisen kohdalla: onko tämä totta? Mikä voisi olla vastakkainen tai realistisempi ajatus tähän. Keksi monta vastaväitettä pelkoajatuksellesi ja huomaa miten ne ovat yhtä totta tai oikeastaan enemmän totta! (Suosittelen mitä lämpimimmin Katie Byronin menetelmää “the Work”, joka löytyy hänen kirjastaan “Rakasta elämää selalisena kuin se on”:

6. Tutustu perheenjäseniisi ja viljele huumoria. Jos asut yksin, soittele ja lähetä viestejä sellaiselle, johon et ole ollut yhteydessä pitkään aikaan. Kuka saattaisi ilahtua yhteydenotostasi? Puhu myös oikeista tuntemuksistasi läheistesi kanssa. Päivät ovat erilaisia ja jos tänään masentaa, niin aina tulee uusi aamu.

7. Jos sinulla on mahdollisuus, hanki ammattiapua eritoten nyt. Tällä hetkellä on paljon hyviä terapeutteja vapaana, jotka tekevät etävastaanottoa ja auttavat Skypellä, puhelimella tai whatsupilla. On hämmästyttävää miten aidosti tunteet välittyvät myös etäyhteyden avulla. Jo yhdestä terapiapuhelusta voit saada paljon apua. Rauhallinen mieli on paras lääke. Kääntyessäsi ammattilaisen puoleen, sinun ei tarvitse olla todella sairas. Terapia-apu antaa henkistä tukea ja selkeyttä normaaliin arkeenkin.

8. Muista mittasuhteet! Kun luemme vaikka teho-osaston lääkärin kuvausta, saatamme unohtaa, että hän näkee tällä hetkellä omasta työstään ja positiostaan käsin vain hyvin sairaita. Kun luemme näitä uutisia sairaista, meidän mittasuhteemme vääristyvät ja unohdamme, että lopulta vain pieni osa ihmisiä sairastuu ja heistä vain pieni osa joutuu hoitoon. Ja heistä vain pieni osa menehtyy. Alamme nähdä sairautta terveyden sijaan. Todellisuuden tajumme vääristyy ja uhkakuvat saattavat täyttää mielemme.

9. Antaudu myös olemiselle ja unohda välillä kaikki hyvät yrityksesi tsempata eteenpäin! Uppoudu hömppäsarjaan tai anna itsesi rypeä muutama tuntii oikein luvan kanssa! Unohda virtuaaliset taidegalleriakierrokset netissä, etäjumpat, kielenopiskelut ja kaikki se millä päätit kehittää tai viihdyttää itseäsi näinä aikoina. Anna kaikille tunteille sija ja muista kokoajan, että et ole yksin! Meitä lojuu nyt täällä miljoonia ihmetellen. Pienikin viesti ystävälle voi saada olon tuntumaan hyväksi.

10. Voitko löytää jonkun mielenkiintoisen näkökulman tähän aikaan? Tämähän on kuin Matrixista. Eipä mennyt nyt tulevaisuudensuunnitelmat totuttua uraa nyt eteenpäIn. Vähitellen meille tulee myös hyväksyntää tähän poikkeukselliseen tilanteeseen.  On asioita, joille emme mahda mitään.

Hengitellään!

Ja kaikki todellakin loppuu aikanaan!

Päivä kerrallaan eteenpäin! Toinen toistamme tukien!

Kaisa

Sydämen avaus:
Aloita hengittämällä syvään sisään kolme kertaa ja
sano itsellesi jokaisen uloshengityksen yhteydessä:
kaikki tunteeni ovat sallittuja.
Hengitä syvään vatsanpohjaan asti ja huomaa
kuinka välittömästi pelkoenergia muuttuu ja
pääset jälleen omaan Valoosi.
Kaikki on hyvin.
– Tuntematon