Kuka on sanonut, että elämän suurimmat heräämiset olisivat tulleet helpolla?

Kun Wuhanissa kotikaranteenit purettiin, täyttyivät erohakemusvirastot avioeron hakijoista. Montaa perhettä kriisit yhdistävät ja lähentävät. Haasteitakin syntyy.Tilanne on täysin uusi. Monelle on täysin luonnotonta jäädä yhtäkkiä kotiin ja jättää kaikki totutut roolit. Se on aika raju temppu elämältä yhtäkkiä. Kuitenkin kriisi on aina uusi mahdollisuus.

Ollaan siis tosi lempeitä omille tunteillemme mitä nyt nousee. Luulen, että nämä tunteet ovat nyt myös hyvin jaettuja ja kollektiivisia koko maapallolla.

Yleensä kriisissä ei ole suurten liikkeiden aika. Juuri nyt ei ehkä aivan ensimmäisenä kannata ajatella avioeroa.

Voisiko tätäkin katsoa jotenkin toisin? Olisiko nyt keskinäisen ruotimisen sijaan mahdollisuus etsiä vaikka jotain pientä kivaa yhteistä voimavaraa tai tekemistä? Löytää jotain yhteisiä juttuja ja asioita, josta molemmat pitäisivät.

Tehdä jotain toisin?
Ottaa vastuu omista tunteista ja tarpeista?
Nähdä toisen hyvät ominaisuudet?
Ymmärtää, että toisenkin mieli on myllerryksessä?
Kaikilla on nyt epävarmuutta ja risteileviä tunteita.

Parisuhteen osapuolien olisi varmastikin hyvä nyt myös keskittyä joihinkin omiin pieniin  tai isompiin asioihin ja ymmärtää ettei toista tarvitse ymmärtää aivan kaikessa. Eikä olla kiinnostunut kaikista samoista asioista kuin puoliso tai tyttö- tai poikaystävä. Eikä kaikkea yhteistä aikaa tarvitse jakaa ja tehdä kaikkea yhdessä.

Jos mitään yhteistä aluetta tai kiinnostuksenkohdetta ei ole, niitä voi löytyä pienesti ja pikkuhiljaa.

Parisuhteen pitäsi olla voimavara. Yksi tärkeä, hyvinvointia lisäävä palikka elämässä. Parisuhde ei ole mikään valmis, stabiili tila. Se muodostuu, elää ja kasvaa joka hetki. Myös kriisit kuuluvat siihen normaalina osana. Yleensä parisuhteet koetaan entistä vahvempina ja arvokkaina kun yhdessä on selvitty kriisivaheesta.

Yvonne Dolan ehdottaa seuraavanlaista harjoitusta puolisosta eriytymisen vahvistamiseen. Olisko sinulla aikaa ja kiinnostusta pysähtyä vaikka 20 minuutiksi. Ottaa omaa aikaa, kynä ja paperia esille ja paneutua näihin tehtäviin. Anna vastausten nousta rauhassa ja hiljaa sisältäsi.
Pieni askel

Keskity jokaiseen seuraavista kysymyksistä erikseen ja etene vain sille kysymysten tasolle, johon tunnet pystyväsi vastaamaan tällä hetkellä

tampere, terapeutti,

Kirjoittaminen on terapiaa

LÄHTÖTASO
1. Millä tavalla olet samanlainen kuin puolisosi
2. Millä tavoilla olet erilainen kuin puolisosi
3. Mitä puolisosi kanssa yhteisiä persoonallisuuden piirteitä arvostat eniten? Tee niistä lista
4. Mitkä puolisosi kanssa yhteisistä persoonallisuuden piirteistä ovat sellaisia joista et pidä tai jotka saavat sinut tuntemaan olosi epämukavaksi? tee niistä lista.

 
VÄLITASO

 
5 Kuka olet tästä ihmissuhteesta riippumatta? Miten ilmaiset tai voisit ilmaista näitä puolia itsestäsi päivittäisessä elämässäsi?
6. Miten voit auttaa itseäsi pysymään suhteellisen tyynenä ja keskittyneenä silloin, kun puolisosi on stressaantunut tai poissa tolaltaan
7. Mitkä ovat terveitä ja merkityksellisiä tapoja, joilla lohdutat itseäsi ollessasi poissa tolaltasi ja puolisosi ei pysty auttamaan?

 
EDISTYNYT/ KYPSÄ TASO

 
8. Mitä haluaisit eniten muistaa puolisostasi, jos hän ei olisi enää paikalla tai elossa?
9. Mitä toivoisit, että puolisosi eniten muistaisi sinusta jos et olisi enää elossa?
10. Mitä toivoisit, että henkiin jäävä puoliso kykenisi muistamaan suhteestanne kun kuolema lopettaa yhteisen aikanne?

Toivon, että tästä kirjoituksesta oli sinulle apua!

Olisi kiva kuulla mitä löysit? Mikä on hyvää nyt?

Kärsivällisyyttä ja lempeyttä sinulle! Kaikki loppuu aikanaan!

Otetaan tästä tilanteesta irti se mitä sillä sillä on tarjottavaa!

Kaisa